Om foreningen

RØRHOLT IDRÆTSFORENINGS HISTORIE

Rørholt Idrætsforening blev startet d. 9 nov. 1942. Indtil 1974 blev der kun dyrket gymnastik i foreningen. Det var gymnastik på eliteplan, holdene kunne sammenlignes med, det man i dag kender som De Flyvende Århus gymnaster.

Holdene gav opvisninger rundt omkring i  hele Danmark, og var også i Tyskland.

Når gymnasterne fra dengang fortæller, er det med et glimt I øjet, og med stolthed i stemmen. Nok var Rørholt lille men gymnastikholdene var noget ”stort”. De første ledere var fra Try og Ulsted. I 50’erne var det en af foreningens stiftere der overtog ledelsen af herre holdet, han fortsatte i mange år. Er der nogen der ikke har mødt ham, har de helt sikkert hørt om ham, når snakken var om Rørholt og gymnastik. Hans Elmer Andersen. Hans Elmer var en lille dygtig mand.

Når holdene gav opvisning var det ca. 20 min pr. hold de fleste hold lavede opvarmningsgymnastik i 15 min og springgymnastik i 5 min.

Med Rørholt var det lige omvendt, de sprang i 15 min det var publikum helt vilde med.

I 1974 besluttede en gruppe af byens unge, at nu ville de spille fodbold. Rørholt havde et stadion, skolen kunne bruges til omklædning og klublokale, men så nemt var det ikke.

Stadion var ikke stor nok til en fodboldbane. R.I.F. søgte Dronninglund kommune om penge til at udvide for. Kommunen var dog ikke interesseret i at hjælpe, ville de unge spille fodbold, kunne de låne stadion i Dronninglund. Rørholt ville ikke spille i Dronninglund, de blev ved med at søge. I 1977 gav kommunen endelig et beløb, men de unge måtte selv fjerne de gamle træer, plante nye og fjerne de sten der var på den mark der skulle bruges til udvidelsen.

Den 7. august 1977 blev Rørholt stadion indviet, og har siden været brugt flittigt.

Samtidig med udvidelsen af stadion, blev der også dannet et puslinge og et damehold.

I årene fremover gik det godt, der var to herrehold og i 1980 rykkede 1. holdet op i serie 5.

Årene efter går det både op og ned. I jubilæumsåret har R.I.F. ”kun” et 7-mands damefodboldshold.

I 80’erne er det ikke længere nok at man kan tilbyde gymnastik og fodbold. Rørholt I.F. tager nye aktiviteter op bl.a. håndbold. Man havde både herre, dame og et pige hold.

På et tidspunkt var herreholdet så dygtigt at det spil­lede i serie 1.

Badminton kom også med, det var dog på motionsplan, men adskillige gange klarede spillerne sig meget godt ved kommunemesterskaberne.

I 1984 begyndte foreningen at afholde banko for medlemmer med pårørende. De første spil blev holdt engang om måneden, og kun i vinterhalvåret. Nu er der banko hver onsdag, hele året rundt.

Først i 80’erne begyndte kommunen at snakke om, de gamle skoler skulle sælges.

Igen ville kommunen flytte Rørholt til Dronninglund, men folkene i Rørholt og i Idrætsforeningen ville ikke flyttes med.

I 1990 købte R.I.F. en del af den gamle skole.

Nu troede man at fremtiden var sikret, men det var den ikke. Allerede året efter kom den nye folkeoplysnings lov, den var absolut ikke lavet for små foreninger der har egne lokaler.

Det er dog rart at folk er flinke til at møde op, det er ikke kun når de skal more sig, eller have motion.

Et par gange om året laver R.I.F. arbejdsdag, så får bygningen en ordentlig omgang. Der bliver skuret og skrubbet, malet og hamret, det er helt sikkert tilfredse mennesker der forlader skolen efter sådan en dag, selv om de er meget trætte.

Selv om det er dyrt at drive en stor gammel bygning, håber vi at det kan lade sig gøre i mange år endnu, for uden skolen er det meget begrænset hvad der kan foregå af fælles aktiviteter i Rørholt.

Sangmusklerne kan også blive rørt,  et par gang i vinterhalvåret, afholdes der syng sammen. Der kommer forskellige “forsangere” så det er et bredt reper­toire man kommer gennem.

I vinterhalvåret afholdes der også julemarked, så er hele bygningen fyldt med nisser , gran, lys og små sjove hjemmelavede ting.

Derefter afholdes der juleklip, det er en hyggelig eftermiddag hvor unge og ældre klipper og klistrer og glemmer alt om juletravlheden.

Der afholdes også samle- og bytteudstilling.

Hvor finder jeg Rørholt Gl. Skole